وجود نداشتن پایه اطلاعات جغرافیای مشترک (نقشه با دقت مناسب) برای استفاده 2 ارگان، نخستین مشکلی بوده که منجر به امضای این توافقنامه شده است:

شهرداری تهران نیازمند اطلاعات ثبتی همچون نام مالک یک بناست که در پاره‌ای موارد این اطلاعات به روز نیست، از سوی دیگر سازمان ثبت هم نیازمند اطلاعاتی چون کاربری یک بنا و همچنین نقشه‌های توسعه شهری است.

مهندس اسدالله شفائی، معاون آمار و برنامه‌ و بودجه سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران، در گفت‌وگو با همشهری، ضمن بیان این مطلب، ارتباط سیستماتیک میان سازمان ثبت و شهرداری تهران را موجب ایجاد پایه اطلاعاتی جغرافیایی مشترک و به روز‌رسانی مرتب آن عنوان می‌کند.

به حداقل رسیدن حضور فیزیکی شهروندان و سرعت کار موردی است که شفائی از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد امضای این توافقنامه برای شهروندان یاد می‌کند: تبادل اطلاعات به‌صورت مکانیزه میان ثبت و شهرداری موجب سرعت کار می‌شود. اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به شهروندان، حذف بوروکراسی اداری و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها از دیگر محاسن اجرای این طرح است.

از سوی دیگر، به این ترتیب بازدید‌های مشترک برای صدور پایان کار شهرداری و صدور صورت‌جلسه‌های تفکیکی ثبت حذف می‌شود.

دکتر حمید‌رضا آبایی، مدیرکل ثبت استان تهران در این زمینه به همشهری می‌گوید: از این پس نقشه‌های تهیه شده توسط کارشناس شهرداری در هنگام صدور پایان کار، در اختیار سازمان ثبت نیز قرار می‌گیرد و دیگر نیازی به بازدید جداگانه کارشناس ثبت نیست.این امر علاوه بر بالا بردن سرعت کار و حذف هزینه‌های اضافی، موجب آزاد شدن وقت تعدادی از کارشناسان ثبت می‌شود.

حذف مسافرت‌های زاید درون‌شهری، بهبود ترافیک و آلودگی هوا، جهش به سوی دولت الکترونیکی و همچنین پیشگیری از تخلفات ساخت‌و ‌ساز در فاصله میان صدور پایان‌کار شهرداری و سند مالکیت از دیگر مزایای این طرح است که آبایی به آن اشاره می‌کند.

کد خبر 76350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز